A rövidpálcás technika buktatói, avagy hogyan NE CSINÁLJUK - 1. rész


Nemrég kitaláltam, hogy ajándékba készítek egy nyakláncot. Gondoltam naivan... 🙈
Ott kezdődött, hogy a minta, amit kinéztem, 30 gyöngy körbe, de kisebben nem mutat.
De ha 30 gyöngy, akkor már rövidpálcás technika és 15/0...
De ebből manapság már inkább a Miyukit lehet kapni, az meg még a Toho 15/0-nál is kisebb. Sokkal...
És amúgy tulajdonképpen a minta matt gyöngyből nézne ki tök jól. Ami ugye nem csúszik. Kicsit sem...
Aztán még kitaláltam, hogy ha végig mintásra csinálom, az túl tömény lesz, legyen inkább az első és harmadik 1/3 egyszínű fekete...
Ja, és a minta érzékeny arra, hogy a gyöngyök mennyivel tolódnak el soronként - minél kevésbé csavarodik, annál hülyébben néz ki.
No, hát azt hiszem, innen szép nyerni... 🙈

Eddig nagyjából 6x bontottam vissza, de mostanra egész jól kezd összeállni a kép... 😅

És ha már ennyit kínlódtam, gondoltam megosztom Veletek a tanulságokat.

#1 ÚGY FOGD A TŰT, MINT AZ OROSZOK!
(meg még pár másik nép is, csak általában mi magyarok nem...)

(A kép forrása az alább linkelt oldal.)

Korábban már írtam a rövidpálcás technikáról, meg arról, hogy tulajdonképpen nem is muszáj az előző sor rövidpálcájának mindkét szála alá ölteni, de ezt az álláspontomat némileg revideálnom kell az aktuális tapasztalataim alapján. Ugyanis azzal szembesültem, hogy ha nem öltünk az előző sor rövidpálcájának mindkét szála alá, akkor a kész darab sokkal, sokkal feszesebb lesz (nem annyira nyakláncot és karkötőt, mint inkább nyakperecet meg karperecet lehet így készíteni), ugyanakkor kevésbé csavarodik a minta. Szóval ha valakinek ez a cél, akkor továbbra is javaslom, hogy csak a könnyebben elérhető felső 1 szál alá öltsön.

Én viszont most ezt a nyakláncot a papírforma szerinti módon szerettem volna csinálni, csak hát meg kellett állapítanom (még az első körben), hogy ez egy merő kínszenvedés. Aztán úgy döntöttem, megnézem, hogy a technika nagyasszonyai mit csinálnak másként. És hát az első drámai fordulatot a tűfogás megváltoztatása hozta.

Itt találtok egy szemléletes kis anyagot az alapvető tűfogásokról:

Mivel ennél a technikánál ahhoz, hogy az előző sor pálcáinak mindkét szála alá tudjunk ölteni, lényegében a hurka belsejéből kell felfelé szúrni, ami a mifelénk hagyományos fogással (a linkelt leírás szerint "kés-fogás") szinte lehetetlen, viszont az orosz videókban is megfigyelhető "toll-fogással" egészen kényelmes... És pár nap alatt át lehet szokni egyik technikáról a másikra! 😊
Amit nekem nem sikerült előírás szerint elsajátítanom, az az oroszok által alkalmazott szálvezetés... Az nálam még mindig közelebb áll ahhoz, ahogy eddig is csináltam, mikor felülről fogtam a tűt, de úgy tűnik, így is működőképes. 😊
Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések: