Ékszergyurma - I. rész - Alapok

Először is szeretném tisztázni, hogy ékszergyurma alatt a magam részéről a műanyag alapú ékszergyurmát értem (tehát a fémgyurmák, úgy mint ezüstgyurma, bronzgyurma, stb. nem tartoznak ide - azok egyébként is külön fejezetet érdemelnek, lévén a kezelésük merőben más, mint a műanyag alapú ékszergyurmáké). Az ékszergyurmát még süthető gyurmaként is ismerik (és végső soron nem is csak ékszereket lehet készíteni belőle), de én jobb szeretem az ékszergyurma elnevezést, úgyhogy a továbbiakban ennél is maradnék.

Nemzetközi szinten számos gyártó foglalkozik ékszergyurma gyártással, de nálunk ezek közül leginkább a FIMO termékek érhetők el (illetve néhány helyen néhány szín a Cernit márkájú gyurmákból is kapható, de ez a FIMO választékához képest elhanyagolható), így alapvetően ezekkel fogok foglalkozni.

A FIMO gyurmákból az alábbi típusok léteznek:
  • FIMO classic (bolttól függően kb. 510-650Ft/56g)
  • FIMO soft (kb. 510-650Ft/56g,  illetve kb. 2.800-3.000Ft/350g)
  • FIMO effect (kb. 510-650Ft/56g)
  • FIMO liquid (kb. 1.500 Ft/50ml)


A FIMO classic és a FIMO soft között annyi a különbség, hogy a FIMO soft egy lágyabb gyurma, könnyebb megpuhítani, könnyebben formázható, de ebből adódóan kicsit könnyebben el is deformálódik, ha például szeletelni akarjuk.

A FIMO effect sorozat tartalmazza a különlegesebb "színeket" - bár végül is nem igazából a színben van a különbség, hanem vannak köztük pl. olyanok, amikbe csillámpor van belekeverve, amik átlátszóra égnek, vagy "világítanak a sötétben" (elnézést a megfogalmazásért, de bennem ez már csak így maradt meg :) ).

A FIMO liquid egy átlátszó, folyékony "gyurma". Állagát tekintve leginkább az üvegmatrica festékre hasonlít, és nagyon jól használható hézagok kitöltésére, rögzítésre, de akár egyfajta decoupage technikához is.

(Természetesen a fentieken túl is vannak még típusai a FIMO-nak, úgy mint levegőn száradó, babákhoz való, stb., de ékszerkészítéshez leginkább a fentieket szokták használni.)

A FIMO liquid kivételével alapvetően ugyanúgy dolgozunk a különböző gyurmafajtákkal.
 

1. A munkafelület kialakítása

A munkafelület kialakításánál néhány szempontot érdemes figyelembe venni:
  • a gyurmák "fognak", vagyis nyomot hagynak a munkafelületen, ezért fontos, hogy olyan felületen dolgozzunk, amit vagy nem sajnálunk, vagy könnyen tisztítható
  • a gyurmák kissé ragadnak a munkafelülethez, ezért érdemes lehetőleg kevéssé tapadó felületet választani
  • a gyurmákon mindenfajt mintázat meglátszik, ami éri - tehát ha a munkafelület nem teljesen sima felületű, akkor figyelni kell arra, hogy az a gyurmán meg fog látszani

Összességében nekem eddig a sütőpapírral bevont rajztábla vált be legjobban. A táblára rajzszöggel ki lehet feszíteni a sütőpapírt, hogy ne kunkorodjon föl és ne mozogjon össze-vissza, miközben dolgozunk. A sütőpapírról elég könnyen felszedhető a gyurma, és ha a papír elhasználódott, egyszerűen le lehet cserélni.

Tipp: ha az alátétként használt papír, bármilyen egyéb felület, illetve bármilyen más eszköz elkoszolódik attól, hogy gyurma érte, nagyon könnyen és nyomtalanul meg lehet tisztítani teljesen átlagos gyógyszertári benzinnel.


2. A gyurma előkészítése

A csomagolásból kibontott gyurma meglehetősen kemény, és ha elkezdjük gyúrni, először repedezik, törik. De aggodalomra semmi ok, ez teljesen normális. Mielőtt elkezdenénk bármilyen kívánt formát, alakot, mintát, stb. kialakítani, a gyurmát elő kell készíteni.

A kívánt mennyiségű gyurmát egy sima sniccerrel (vagy aki így ismeri: tapétavágóval) a legegyszerűbb levágni a tömbből (nem érdemes az egész csomag gyurmán elvégezni az előkészítését, hacsak nem akarjuk mindet felhasználni - álltában ugyanis vissza fog keményedni az eredeti állagára, és ráadásul minél több gyurmával dolgozunk, annál nagyobb munka az előkészítése is).

Erre a költségtakarékosabb megoldás az, ha először kézzel nagyjából átnyomkodjuk (ha nem akarjuk, hogy eközben a kezünket összefogja, ezt végezhetjük úgy is, hogy a gyurmát egy nagyobb darab folpackba csomagoljuk, és azon keresztül gyúrjuk át), majd mikor már kicsit megpuhult, sokszor egymás után összehajtogatjuk és kinyújtjuk, összehajtogatjuk és kinyújtjuk,...

A nyújtáshoz szinte bármilyen nyújtórúd megteszi (azért lehetőleg ne ugyanazt használjuk, amivel a pogácsatésztát is nyújtani szeretnénk még...). Természetesen lehet kapni ehhez kifejezetten erre a célra készített acryl nyújtóhengert (ez olyan 3.000 Ft körül van), de őszintén szólva a magam részéről egy kb. 25 cm hosszú, lefűrészelt fa seprőnyelet használok erre a célra. A felületét kicsit meg lehet csiszolgatni egyre finomabb csiszolópapírokkal, és akkor már igazán nagyon sima lesz (de nekem csiszolás előtt is teljesen jól működött).

A kevésbé költségkímélő megoldás pedig az, ha veszünk egy tésztakészítő gépet (sima házitésztához valót), és azon küldjük át egymás után sokszor a gyurmát. Ez egy nyilván sokkal kényelmesebb megoldás, viszont szükség van hozzá egy kisebb beruházásra (egy ilyen egyszerűbb tésztakészítő gép kb. 3-4.000 Ft, és a nagyobb áruházakban, hipermarketekben lehet hozzájutni - én az enyémet konkrétan az Intersparban vettem, de hallottam már olyat, aki az Auchan-ban vagy más hipermarketben jutott hozzá).



A még kevésbé költségkímélő megoldás nyilván a FIMO saját gyártású gyurmanyújtó gépe - ez úgy nagyjából 12.000 Ft-ba kerül. Mindazonáltal lehet, hogy valamiért ez sokkal jobb, mint egy sima tésztagép - végül is ezt kimondottan erre tervezték. Erről azonban nem tudok nyilatkozni, mert nekem a fenti képen látható, teljesen átlagos tésztakészítő gépem van. Az viszont elég jól bevált.

Bármilyen módszerrel is végezzük a fenti műveletet, a lényege, hogy akkor vagyunk készen, ha a gyurma már jó puha és nagyon könnyen alakítható.


3. A gyurma formázása

Valószínűleg nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy az ékszergyurma formázása nagyjából semmiben sem tér el bármilyen gyurma formázásától. Ugyanúgy nyújthatjuk laposra, "söndörgethetünk" belőle "gilisztát" :), kiszaggathatjuk mindenféle formára, átnyomhatjuk valamilyen formanyomón, illetve kinek mit enged a képzelete. Persze mindehhez a legextrémebb célszerszámok is rendelkezésre állnak (úgy, mint hullámos pengék, speciális golyóformázók, kinyomópisztoly, szilikon formák, szaggató forma készletek, stb.), de ezek begyűjtése egyáltalán nem előfeltétele annak, hogy mindenféle szépségeket lehessen ékszergyurmából készíteni.


4. A gyurma kiégetése

A FIMO gyurmákat jellemzően 110 °C-on kell kiégetni, kivéve a folyékony változatot, mert arra 130 °C javasolt. A kiégetés teljesen átlagos háztartási sütőben történhet - az egyetlen fontos dolog, hogy figyeljünk a hőfokra. Nekem egy teljesen átlagos, viszonylag régi gázsütőm van. Mivel ez nem mondja meg a hőfokot, ezért csak tippelni tudtam - úgy gondoltam, hogy a legalacsonyabb fokozat talán jó lesz. És nem... Miután egy-két adag gyurmát megégettem, kikísérleteztem, hogy kb. hogyan, mennyi ideig kell sütni az én sütőmben, aztán nemrég vettem egy sütőhőmérőt (ebből egy 2.000 Ft-osat találtam a legolcsóbbnak, és itt vettem). Kíváncsiságból le is mértem, hogy mennyire tippeltem mellé a hőfokkal, és hát azt kell mondjam, eléggé... A legalacsonyabb fokozaton az én sütőm 180 °C-ot produkál, ami nagyon sok a gyurmához.

Ezért azt csináltam, hogy egy fakanállal kitámasztottam az ajtaját előmelegítés után, és az eredetileg javasolt 30 perc sütési idő helyett csak 15 percig sütöttem a gyurmákat. A kitámasztásnak köszöhetően a sütőben a hőmérséklet csak kb. 120 °C lett, és így 15 perc sütés után tökéletesen kemények, de még nem égettek lettek a gyurmák.

Természetesen mindezt megspórolhatják azok, akiknek digitálisan szabályozható, és ilyen alacsony hőfok produkálására képes sütője van. Ugyanakkor a kevésbé szerencséseknek (mint amilyen én is vagyok :) ) a fenti módszert tudom ajánlani.

A sütéshez egy darab alufóliára szoktam tenni a gyurmákat, illetve a nagyobb golyókat egy összegyúrt alufólia alapba szúrt fogpiszkálóra, de bármilyen megoldás megteszi, az egyetlen fontos dolog, hogy a sütés közben semmiképp se deformálódhasson a kész darab.

Jó tudni, hogy a már kisütött gyurmát is akárhányszor újra ki lehet sütni, nem fog történni vele semmi. Így aztán egyes bonyolultabb darabokat fel lehet építeni úgy, hogy egy részét elkészítjük, kisütjük, aztán hozzátesszük a következő részleteket, ezt is kisütjük, és így tovább.


6. Felületkezelés

Miután a gyurma kisült, viszonylag matt, esetleg kicsit ujjlenyomatos lesz a felszíne. Ez alapvetően nem feltűnő, viszont ha valaki igazán sima, esetleg fényes felületet szeretne, akkor szükség van a kisütött gyurma utólagos felületkezelésére. Ez első körben azt jelenti, hogy egymás után egyre finomabb (400-600-800-1000-1200) csiszolópapírral lecsiszoljuk a felületét, majd még finomabb anyagokkal (filc, puha rongy, stb.) átdörzsöljük. A tükörfényes felülethez jellemzően lakkozni szokás az elkészült darabot (bár egyes források szerint polírozással is lehet tükörfényes felületet készíteni, de ez egyelőre nekem még nem sikerült - de ha egyszer rájövök a titkára, ígérem, megosztom Veletek). Amire ennél nagyon kell figyelni: sem az akrilfesték, sem a sima hobbi lakkok nem száradnak meg rajta teljesen soha!!! Létezik a FIMO-nak egy saját fejlesztésű lakkja, vagy körömlakkal is lehet próbálkozni (ezek egyébként nagyságrendileg egy árban vannak, a FIMO lakk kb. 800 Ft / 10ml). De erről a témáról majd egy külön írásban bővebben.

Kedvcsinálónak tudom ajánlani Donna Kato alkotásait (csak egyszerűen be kell írni a nevét a google képkeresőbe), vagy pl. Lynne Ann Schwarzenberg munkáit.


71 megjegyzés:

Névtelen írta...

SOS segitség!!
Cerenit-et használtam, és sütés közben a fehér gyurmám szintelen lett és az is maradt? Mi a teendő?? Alacsony volt a hőfok? Keveset sütöttem? 120 fokon kb 20 precet. Lehet még vele valamit tenni?
Marika

Sue N. írta...

Szia Marika!
Biztos fehér gyurmát vettél? Nincs ráírva valahová, hogy "translucent"?
Csak mert a Cernit-nek is van olyan gyurmája, ami szándékosan átlátszóra ég, de nyersen az is ugyanolyan fehér, mint bármelyik másik...

http://www.andromedabeads.com/image/cache/data/FotoCernit/CernitTR_Trasparente221-500x500.jpg

Névtelen írta...

Köszi szépen a gyors választ, de rá van irva! Igy jártam :( , pedig olyan szépek voltak nyersen piros-fehér csigák. Ez volt az első adag tanulópénz
Marika

Sue N. írta...

Ne bánkódj! Egyszerűen csak egy másik technikához fogod tudni használni! :) Az, ami az egyik technikánál átok, az egy másiknál áldás lehet. :) Az átlátszó gyurmát úgy szokták például használni, hogy különböző mintákat egymásra rétegeznek. Egy szép példáját találod itt:

http://www.stefanitadio.com/uploaded_images/01-21-07_DonnaKato-733723.jpg

Névtelen írta...

Ez nagyon szép! Irsz majd róla 1x bővebben, hogy is kell ilyet késziten? még1x köszi a segitséget, szuper az oldal!
Marika

Sue N. írta...

Persze, egyszer mindenképp sort kerítek erre is. :) Örülök, hogy tetszik az oldal! :)
Zsuzsi

Névtelen írta...

Szia!
Fennt jól olvastam, hogy a fimo gyurmára nem lehet akrillal festeni egyáltalán? :-(((
Köszi a választ!
Zsuzsa

Sue N. írta...

Szia!
Sajnos nekem ez a tapasztalatom, és ezt egy nálam szakértőbb hölgy is megerősítette felém egy beszélgetés alkalmával... Kis mennyiségben próbálkozhatsz vele, főleg, ha aztán átlakkozod, de nagy felületeket nem érdemes akril festékkel átfesteni, mert bármeddig hagyod száradni, mindig egy kicsit ragacsos marad.
Üdv.
Zsuzsi

Ami írta...

Köszönöm ezt a bejegyzést, nagyon hasznos volt számomra!

Névtelen írta...

Helló!
A fimo classic gyurmát sütés után érheti víz? Mert én fültágítót szeretnék készíteni és azt nem nagyon lehet kivenni.

Sue N. írta...

Szia! Bocs a kései válaszért! Igen, legjobb tudomásom és tapasztalatom szerint kiégetés után teljesen vízálló. Mondjuk hozzá kell tenni, hogy nem nagyon szoktam áztatni a gyurma dolgaimat. :) De gondolom egy fültágító esetében sem ez a cél... Az ilyen zuhanyzós, hajmosós, strandolós, stb. dolgokat bírnia kell.

Zsaanett.vagyok írta...

lehet ez egy hülye kérdés, de ha megcsinálom a kívánt formát és medálnak készítem, bele lehet vagy kell sütni a szerelő pálcikát?

Névtelen írta...

Szia!

Akkor pl ha fehér gyurmát veszek és megformázom, kiégetem azt nem lehet semmi módon befesteni olyan színre amilyenre én akarom??

Sue N. írta...

Szia!

Először is bocsánatot kérek, amiért ilyen sokáig nem válaszoltam! :(

A kiégetett gyurmát elvileg be lehet festeni vízbázisú akrilfestékkel. Viszont ennek fogok szentelni egy új, hosszabb bejegyzést, mivel nekem eddig az a tapasztalatom, hogy vízbázis ide vagy oda, nem mindegyik akrilfesték szárad meg rajta. Ha ugyanis nem megfelelő festékkel festjük, annak az a legjellemzőbb tünete, hogy egyszerűen sosem szárad meg rajta teljesen a festék. Sőt, olyat is tapasztaltam, hogy ugyanabból a típusú festékből az egyik szín megszáradt, a másik nem. Szóval mielőtt a kész, kisütött darabot elkezdenéd festeni, mindenképp tégy egy próbát a kiválasztott festékkel egy kis mintadarabon.

Állítólag még az alkoholbázisú tinták is jól megszáradnak rajta, de Magyarországon anno nem sikerült ilyet beszereznem, de még majd próbálkozom.

Üdv.
Zsuzsa

Sue N. írta...

Szia Zsaanett,

A szerelőpálcát tekintve több megoldás is van.

Az egyszerűbbik, hogy a medál oldalába beleszúrod a szerelőpálcát, majd kisütöd a gyurmával együtt. Nagyon fontos, hogy ezzel viszont még nem vagyunk kész, mivel a gyurma és a fém nem alkot tartós kötést a sütéssel. Vagyis ezt követően ki kell szedni a szerelőpálcát a gyurmából, majd kétkomponensű epoxy ragasztóval visszaragasztani.

Ahhoz, hogy a szerelőpálcát kiszedd a kisült gyurmából, szükség lehet fogóra is, de bármennyire erősnek is tűnik ekkor a tapadás a két felület között, akkor sem szabad kihagyni a visszaragasztós lépést, mert később csúnyán megbosszulhatja magát.

A bonyolultabbik megoldás az, amikor többrétegű medált készítünk, és már menet közben a rétegek közé befogjuk a szerelőpálcát úgy, hogy alakjából adódóan később esélye se legyen kiesni. De erről majd szerintem írok bővebben egy bejegyzésben.

Üdv.
Zsuzsa

Névtelen írta...

Szia!
A gyurma milyen vastagságig süthető ki, hogy teljesen megsüljön? (cm...)
Köszönöm a választ. Hajni

Névtelen írta...

Szia!:) A süthető gyurma megtud romlani?Ha igen mennyi idő alatt?
És még az lenne a kérdésem hogy, hogyan lehet kisütni a gyurmát úgy hogy az alja ne legyen lapos , ne folyón szét, ne deformálódjon el az alakja? Sajnos akárhányszor kisütöm a rózsát, feliratot, sütit, fagyit, stb... Mindig elveszti a formáját sőt lehet meg is égetem nem tudom mert nekünk a sütőnk olyan amivel nem tudjuk beállítani a hő fokot. Onnan veszem hogy megég hogy a sötét csillogós kékből fekete csillogós gyurma lesz, a piros mondjuk megmarad pirosnak de egy picit elsötétül.:/ Esetleg ha dobozba teszem víz alá és mikróba "sütöm ki" az nem jó ötlet? Segíts kérlek szépen. Köszönöm :)

Névtelen írta...


Szia!

Hogyan tároljam a már felbontott gyurmát? Kibontottam már az összes gyurmát, de mindegyiknek szétszakadt a zacskója. Nem fog kiszáradni?
:)

Sue N. írta...

Sziasztok!

Először vegyük az egyszerűbbik kérdést. :) Én a felbontott ékszergyurmákat egyszerűen lefolpackozom. Eddig nekem bevált, de ha van bárkinek még bevált módszere, várjuk szeretettel! :)

Olyat még nem nagyon láttam, hogy ékszergyurma megromoljon, de valószínűleg azért, mert ahhoz kell jópár év, addig meg nem sok gyurma áll el nálam, de ezen a téren is szívesen látom mások tapasztalatait. :)

A sütést illetően az alábbiakat tudom javasolni:

Ha elszíneződik a gyurma (legtipikusabb, hogy a fehér részek megsárgulnak), akkor biztosan megég a sütéskor. Érdemes beszerezni egy sütőhőmérőt, hogy kiderüljön, mit is jelent valójában a legalacsonyabb hőfok az adott sütőnél. Ahogy fent is írtam, én viszonylag rövid ideig, és a lehető legalacsonyabb hőfokon szoktam sütni.

A deformálódást illetően is igazából azt tudom mondani, amit fent: tipikusan érdemes alufóliából kreálni egy olyan felületet, ami stabilan tartja, de nem nyomja meg sehol a kész darabot sülés közben. Itt mondjuk kell egy kis plusz kreativitás, amíg az ember kitalálja, hogy milyen támaszték lenne ideális az adott darabhoz.

A mikróval vigyázzatok: szerintem a legtöbb gyurma nem mikrózható, mivel annak nagyon nem egyenletes a hőeloszlása. Én ezt semmilyen körülmények között nem mertem kipróbálni. Akkor már inkább a fakanállal kitámasztott sütőajtó... :)))

Névtelen írta...

Beletettem a már használt gyurmákat vékony műanyag dobozkákba és pár nap múlva azt vettem észre hogy ragad minden gyurma, de nem tudtam mitől.. aztán észrevettem hogy a dobozkák kilyukadtak... átolvasztották a dobozkákat!!

Mit csináljak?? hogyan tároljam akkor őket?? Egyáltalán használhatóak még? Mert ugye egy kicsit ragacsosak lettek. Most mindegyiket áttettem zacskókba.. Remélem ott nem lesz semmi bajuk.

Sue N. írta...

Hűha... Hát ilyennel még nem találkoztam. Esetleg meg tudnád nézni, hogy milyen anyagból volt a doboz? (Általában valahol szokott rajtuk lenni olyasmi, hogy PP, PE, stb...)

Amik ragacsossá váltak, azokkal nem tudom, hogy tudsz-e még valamit kezdeni. :(

Én általában lefolpackozom őket és úgy rakom be dobozba, de olyan is van, amit alufóliába csomagoltam és úgy raktam dobozba. És még zsírpapírba is raktam párat. Ezek a módszerek eddig működőképesnek tűnnek.

Névtelen írta...

Szia, én azt szeretném megkérdezni, hogyha egy már kisütött gyurma díszről leesett az egyik virágminta - szintén gyurma, csak más színű - akkor hogyan lehet visszaragasztani? Ha gyurmát teszek a két felület közé és újra kisütöm, az jó lehet? Vagy már nem lehet újra sütni? És azért esett szét, mert nem nyomtam jól rá, vagy sütés előtt a két színt össze kellett volna ragasztani valamivel? Néhány apróságot már készítettem, de eddig mindegyik egyben maradt, ez az egy valamiért szétesett... Köszi! :-)

Sue N. írta...

Szia,

Több megoldás is van. Újrasütheted úgy, ha raksz a két darab közé nyers gyurmát, de ettől nyilván már változik kicsit az alakja / vastagsága.

A másik megoldás, hogy simán pillanatragasztóval összeragasztod a két darabot. Én Loctite Gel-t használok, az teljesen jól megfogja.

Sütés előtt nem igazán szoktuk ragasztani, mert a ragasztók nem annyira bírják a meleget. Mindazonáltal létezik egy spéci ragasztó, ami bírja a sütést is, de eddig nekem erre még nem volt szükségem. (http://www.firemountaingems.com/itemdetails/H204413BS)

Valószínűleg azért esett szét, mert kis felületen érintkezett és nem volt elég erősen összenyomva a két darab, de ez előfordul. :)

Üdv.
Zsuzsa

Unknown írta...

Szia! Készitettem Cernit gyurmából nagyon kicsi 6x11 max 10x20 mm-es figurákat. Még nem égettem ki, mivel nem tudom hogyan tudnám akasztóra tenni. Mint tapasztaltam, eléggé könnyen deformálódik égetés előtt, az után meg könnyen törik. Félek hogy elrontom a munkám...

Sue N. írta...

Szia!

Gondolom drót akasztót fogsz beleragasztani... (Arra gondolok, hogy fúrsz bele egy kis lyukat, majd egy drótkampót ragasztasz bele.) De alaktól függően nyilván az átlyukasztás is szóba jöhet...

Ami biztos: kelleni fog egy kisebb vagy nagyobb lyuk. :)

Ha még sütés előtt akarsz rá/bele lyukat készíteni, akkor javaslom, hogy előtte tedd be pár órára a hűtőbe. Minél hidegebb a gyurma, annál keményebb, és így annál nehezebben deformálódik. A másik kulcs tényező ebben az esetben, hogy lassú, finom, óvatos mozdulatokkal kell a lyukat megformálni. Nem sietünk sehova. :)

Sütés utáni lyukasztásnál az a legegyszerűbb, ha szerzel egy 1-es (1 mm átmérőjű) fúrószárat, és szép óvatosan, lassan, kézzel forgatva a fúrószárat kifúrsz egy lyukat.

Üdv.
Zsuzsa

ftunde írta...

Szia!
Tényleg sok hasznos tanácsot olvastam már nálad, köszönöm :D
Volna nekem is kérdésem, hátha tudsz segíteni:
Nyár óta a jól becsomagolt (zacsi+folpack) gyurmáim megkeményedtek és most ha hajtom formázom törik. Fimo soft volt direkt és mégis keményebb, mint a clasic most. Kézben gyurogatom elég hosszan, de nem javul a helyzet. Hogyan tudom újra puhítani őket?
Köszi Tündi

Nóri:-) írta...

Szia!

Csináltam, egy formát hógömbbe figurának, de elbizonytalanodtam, és lenne pár kérdésem:
Nekem csak fehér gyurmám volt és még sütés előtt, anyagában színeztem meg. Víz hatására nem fogja ereszteni a színét? Egyáltalán kibírná? És a másik kérdésem, hogy mivel lehetne beleragasztani az üveg aljába ami bírja a vizet?

A választ előre is köszönöm!

Sue N. írta...

Szia,

Bocsánat a késői válaszért... Kisütést követően az ékszergyurma tökéletesen vízálló, így elvileg bírnia kellene, bár őszintén szólva ilyet még nem próbáltam. Egyébként mivel színezted meg?

Ragasztásilag a gyurmát nagyon jól ragasztja a kétkomponensű epoxy és a pillanatragasztó is. Én az epoxy-t javasolnám, azok jellemzően vízállóak szoktak lenni, de ez általában rajta van a ragasztó csomagolásán.

Üdv.
Zsuzsa

Sue N. írta...

Szia Tündi,

Tőled is elnézést kérek, amiért ilyen sokáig nem írtam... :(

Én két dologgal próbálkoznék:

- a meleg alapvetően megpuhítja a gyurmát, ezért ráraknám egy időre a radiátorra, vagy valami hasonló helyre (ehhez én benne hagynám folpackban vagy alufóliában, hogy nehogy tovább száradjon)

- próbálj meg esetleg friss gyurmát keverni hozzá... úgy könnyebb áthajtani tésztagépen, meg úgy általában gyúrogatni is, ráadásul valamennyi nedvességet a régi gyurma szerintem át tud venni az újból (pláne, ha egész kis darabokra aprítva kevered hozzá a régit az újhoz)

Remélem, megoldódik az ügy...

Üdv.
Zsuzsa

Nóri:-) írta...

Köszi a választ!
Bár már leteszteltem mindent. Ez volt az első ilyen "művem". Kicsit odaégett úgyhogy bizonyos szempontból nem kár érte. A gyurmát akril festékkel színeztem meg, csak a második figuránál arra lettem figyelmes, hogy így nagyon gyorsan megszárad, nehéz vele dolgozni, vagyis sietni kell.
Vízálló pillanatragasztós müanyag lapocskával az alján már két napja ázik egy vízzel teli pohárban, úgyhogy élesben is ez lesz majd.

Névtelen írta...

Szia!

Vettem a FORMI feher gyurmam mellé Fimo- ból pár színt. Ha egy medálon használom őket, vagy keverem a formival nem lesz baj? Sütési időnek is más van ráírva (Formi- "anyagvastagságtól függően kb. 10 perc", Fimo- 30 perc). Félek, hogy megég.

Lola de la Luna írta...

Szia, én most vettem életemben először Fimo gyurmát, ékszeralapnak akarom használni, amire azután később ráragaszthatom a mintákat. A lényeg hogy ekkora csalódást én még nem tapasztaltam, rá van irva hogy 130 C fokon 30 percig sütni, az eladót megkérdeztem hogy ez gázsütőnél mégis mennyi lehet, azt mondta 3-4 fokozat. Hát először annyin sütöttem szép téglavörös lett az amugy átlátszó fehér gyurma... Utána levettem a hőfokot és csak 10 percig sütöttem, megint elkezdett bevörösödni, szóval rögtön kivettem, de ekkor láttam hogy nemcsak vörös hanem még félig puha is - szóval túl is égett és félig nyers is maradt???
Tudsz valami tanácsot adni? Ha ezt tudom hogy ekkora macerával jár egy hót egyszerű gyurma kiégetése ... Hát az egésztől most baromira elment a kedvem. :(

Sue N. írta...

Szia Noémi! Hát... Az a helyzet, hogy aki azt mondta Neked, hogy a130 fok a 3-as/4-es fokozat, az valószínűleg még életében nem sütött (gázsütővel)... Az én előző gázsütőm a legalacsonyabb fokozaton is 180 fokot produkált hőmérő szerint... A bejegyzés közepe táján találsz egy részt, ahol leírtam az én tapasztalataimat és ami nálam bevált. Ami szerintem mindenképp egy megtérülő beruházás, ha veszel egy sütőhőmérőt (2-3.000 Ft). 120 fokon 15 perc nagyon bőven elég a Fimo gyurmáknak. Ne add fel, nem olyan macerás ám ez... :) Sok sikert! Zsuzsa

Sue N. írta...

Fimo+Formi probléma:

Szia! Ne haragudj, hogy nem válaszoltam előbb... :( Fimo-nak is bőven elég 120 fokon max. 15 perc, de vékonyabb daraboknál akár 10 is... Viszont a keveredést illetően én csinálnék egy kis darabon próbasütést, hogy kiderüljön, mit kezdenek egymással...

További jó gyurmázást! :)

Zsuzsa

Syrinx írta...

Nekem az a problémám, hogy a fehér gyurma sütés közben megsárgul... Próbáltam mindenféle hőfokon és kevesebb-több ideig, de megsárgul.. (Fimo)

Sue N. írta...

Az a helyzet, hogy sütés közben a fehér FIMO csak olyankor sárgul, ha megég. Pontosan mi volt a legenyhébb kombináció (hőfok+idő), amivel próbálkoztál?110-120 fokon 10-15 perc bőven elég neki... Ha ez alatt volt, akkor még érdemes lehet megmérni, hogy ténylegesen hány fok van a sütődben (különösen ahoz képest, amit esetleg mutat). Plusz még egy felvetés: ugye sütés közben nem megy a grill? (A mai szuperintelligens konyhai cuccok világában ki tudja, mit kapcsolgat magától, stikában, ilyenek... :) )

Tasha írta...

Szia!
Tudnál segíteni nekem is? Teljesen tanácstalan vagyok :( Olyan problémám van, hogy első próbálkozásomnál amikor sütöttem egy figurát, picit megdagadt és el is deformálódott sütés közben :( Fél órát volt bent 1-es fokozatú (nyitott sütőajtóval) gáz sütőnkben, és ha óvatosan megnyomkodom, belül érződik, hogy még mindig puha. Ezen felül olyan könnyű az egész figura, mintha habból lenne. Nem tudom, hogy ez normális-e, hogy még veszít is a súlyából a sütéstől? A legnagyobb dilemmám persze a deformáltság. Van valami ötleted erre? :(
Előre is köszi a választ! :)

Sue N. írta...

Szia!
Ne haragudj, hogy csak most reagálok. :(

Fő kérdések:
Pontosan milyen figurát készítettél?
Mit ábrázol / mekkora (a legvastagabb pontján milyen vastag)?
Milyen anyagot használsz?

A súlyából nem lenne szabad, hogy veszítsen.

Viszont ami problémát okozhat, ha a készítés során levegő kerül a belsejébe... Az el tudja deformálni csúnyán, sőt, akár szét is robbanhat tőle a figura...

Üdv.
Zsuzsa

Névtelen írta...

Szia!

A FIMO liquidet hol lehet venni? Mert rengeteg helyen néztem már de sehl sem volt.:(
Üdv. Nati

Sue N. írta...

Szia!

Google azt mondja, hogy nekik van:

http://hobbisziget.hu/spd/8050-00/FIMO-Liquid-folyekony-gyurma-50-ml

http://www.csinaljekszert.hu/fimo_liquid___folyekony_gyurma_973

http://www.budaikreativ.hu/eszkozok/4615-fimo-liquid-folyekony-gyurma.html

http://www.nyomtassingyen.hu/termek/gyurma-folyekony-fimo-liquid-50-ml

Üdv.
Zsuzsa

jkati8 írta...

Szia!

Én is szeretnék tanácsot kérni a gyurma sütésével kapcsolatban!
Korábban nem próbáltam még ezt a technikát, most Cernit gyurmát vettem két színben próba gyanánt! Mit tanácsolsz elsőre? Milyen figurát érdemes kipróbálni? Te abban a sütőben sütöd a gyurmát, amiben eredetileg ételt is készítesz? Nem keletkeznek sütés közben mérgező anyagok? Vagy érdemes egy külön sütőt beszerezni ehhez a technikához?
Köszönöm válaszod!
Üdv.: Kata

Tasha írta...

Szia!
Köszi hogy válaszoltál Zsuzsa! :)
Egy kis dínó formát csináltam, külön a testét, külön a fejét, végtagjait... Elég pici figura lett, hosszúságra kb 2 cm, magasságra szintén (ülő figura). Szóval nem nagy, és így nem is olyan vastag sehol sem. Ajándékba kaptam a gyurmát, szóval nem tudom hogy honnan vannak, sima kis átlátszó zacskókban vannak, márka nélküliek. Úgy került hozzám, hogy süthető gyurmák, de kísérleteztem vele kicsit, és levegőn is ugyan úgy megszárad, deformáltság nélkül (tehát valószínűleg mégsem süthető...). Anyagában pedig leginkább az olcsó kínai szivacspapucshoz tudnám hasonlítani, ugyan olyan gumis habszivacs állagú a dolog, ami száradás után is szivacsos puha marad, de formálni már nem lehet. Így hát végül is "megoldódott" a probléma és nem süthető gyurmáim vannak véleményem szerint. Kisebb átverés áldozatai lettünk. Ezt meg szerettem volna írni Neked, hogy ne maradjon függőben a "problémám", de köszönöm szépen, hogy megpróbáltál segíteni Nekem. :)

További minden jót, és sikeres éveket! :)

Üdv,
Tasha

Unknown írta...

Hali!

Én emberi és egyéb lény-szobrokat szeretnék készíteni, ahol drótvázat használnék a merevítésre. Ez gondot okozhat sütés közben? Ezen kívül, hogy spóroljak az anyaggal, a szobor belsejét valamilyen egyéb olcsóbb anyaggal tölteném ki. Lehetséges ez?

Üdv
Gábor

Sue N. írta...

Szia Gábor,

Drótot, és szorosan összetömörített alufóliát szoktak erre a célra használni. Nem is csak azért, hogy olcsóbb legyen, hanem azért is, hogy sokkal könnyebb.

A drót szinte semmilyen problémát nem tud okozni, mivel nem zár magába levegőt.

Az alufólia ennyiből trükkösebb: ha elkészíted a figura belsejét alufóliából, akkor egyrészt igyekezz olyan szorosan összegyúrni az alufóliát, amilyen szorosan csak tudod; másrészt amikor bevonod gyurmával, figyelj oda, hogy lehetőleg ne maradjanak buborékok a gyurma és az alufólia között, mert sütés közben azok kitágulnak, és eldeformálják a vékony gyurma réteget.

Illetve ha teljesen körben beborítod az alapot gyurmával, akkor is valami olyan helyen, ami később nem lesz látható, érdemes pár kis lukat szúrni a gyurmarétegbe, hogy az esetlegesen bent ragadt levegő távozni tudjon.

Sok sikert!

Üdv.
Zsuzsa

donanicolasa írta...

Szia Zsuzsa :)
Mèg nem vettem meg a gyurmát ( most tervezem meg a formákat )
Ès az lenne a kèrdèsem, hogy ha szeretnèk mondjuk színes papírra festeni akkor azt be tudom a gyurmával vonni mintha üveg lenne?
Mert pl ha 4 színt választanèk akkor inkább vegyem meg a 4 színt ?
Köszii :)

mariamagdolna írta...

Kedves Zsuzsa!

Az mitől van,hogy megsül, de nem keményedik meg?!

Sue N. írta...

Kedves Donanicolasa!

Bocsánat, hogy csak most válaszolok... :( (Mentségemre legyen mondva, hogy 7 hetes a Kisfiam, így egy kicsit szét vagyok csúszva, azt hiszem... :) )

Nem vagyok biztos benne, hogy tökéletesen értem, hogy mit tervezel... A gyurma a színes festés hátlapja lenne, vagy a festésnek a gyurmán keresztül kellene látszania?

Előbbi esetben (a gyurma a színes papír hátoldalára jön) azt kell figyelembe venni, hogy sütés közben a gyurma némileg deformálódik (lehetnek benne pl. légbuborékok), így viszonylag nehéz tökéletesen sima felületű gyurmalapot sütni. Ez leginkább úgy kivitelezhető, ha fog az ember két tökéletesen sima felületű csempét, azokat egymással szembe fordítva közé rakja a gyurmalapot (mint egy szendvicsbe), a tetejére még rak valami kis nehezéket, és így süti ki.

Amennyiben a festésnek a gyurmán keresztül kellene látszódnia, úgy nem biztos, hogy az ékszergyurma a legjobb anyag erre a célra. Léteznek átlátszóra sülő (ún. translucent) gyurmák, de ezek is inkább csak áttetszőek, és ez is csak akkor, ha nagyon-nagyon vékonyra vannak nyújtva, és viszonylag túl vannak sütve. A papír és a gyurma közé ez esetben lehet, hogy kell még színtelen folyékony gyurma is, hogy mindenhol biztosan hozzátapadjon a papírhoz, és ne legyenek közte buborékok. (Ezt a technikát még csak olvastam, én személy szerint nem nagyon próbáltam, mivel alapvetően nem voltam elégedett az átlátszó gyurmák átlátszóságával...)

Ha egyik megoldás sem az, amire gondoltál, akkor légyszi írd meg egy kicsit részletesebben, hogy pontosan mit tervezel... :)

Üdv.
Zs

Sue N. írta...

Kedves Mariamagdolna,

Egészen pontosan milyen típusú gyurmáról van szó? Mennyi ideig, milyen hőfokon sütötted? Ha nem keményedik meg, akkor miben nyilvánul meg az, hogy megsül?

Üdv.
Zs

Névtelen írta...

Kedves mindenki!

Terráriumba szeretnék sarokba készíteni egy vízesést, aminek a "medencéjét"- amiben a vízforgató lenne- szeretném házilag megcsinálni.Sajnos az agyag a bérégetési ár miatt kiesett, így a gyurmára gondoltam.Égetés után mennyire vízálló az anyag? Tartós használtra kellene, állandó víztartalom mellett. Nem szeretném ha információ hiány miatt elázna a terrárium, a szoba és az állat.

Unknown írta...

TERPLÁN JUDITiparművèsz vagyok kb 1978 óta megalkottam saját know-how èkszergyúrma masszamat..Amit ki lehet ègetni ès főzni is Meglehet nèzni az oldalamon ès a juditterplán@ gmail.com-ra, vagy Messengerembe lehet írni..Ugy döntöttem a recepturát eladom..

Eliza Seagull Theatre írta...

Szia Zsuzsa,
Babeloadashoz keszitettem fejeket.
Tehat jatszani us szeretnek veluk. Hogyan tudom megerositeni a Mar kisult kemeny alkotasokat es mivel ajanlod festeni oket.
Fimo soft ot hasznaltam es alufolia gombocra formaztam.
Halasan Koszonom ha segitesz tanacsoddal.
Udv
Eliza

Sue N. írta...

Szia Eliza,

Megerősítés alatt pontosan mit értesz? Ha elég tömörre össze volt gyúrva az alufólia alap és viszonylag vastag gyurmaréteg van felette, akkor deformálódni nem igazán tud, tehát pl. emiatt nincs szükség plusz megerősítésre. Vagy valami másra gondoltál?

A festés már egy keményebb dió... Alapvetően az alkoholbázisú festékek azok egyedül, amik megbízhatóan jól kijönnek a gyurmával... :) Ha csak teljesen alap mintákat akarsz rájuk festeni (szemet, szájat, ilyesmi), akkor lehet, hogy én simán alkoholos filccel próbálkoznék (egy-két helyen amúgy ilyet is lehet kapni a szivárvány minden színében...).

Ha valami kifinomultabb mintára gondoltál, akkor lehet érdemes a - szintén minden színben kapható (kivéve piros) - pentart media ink alkoholos tintával próbálkozni:

http://www.pentart.eu/festes_szinezes/mixed_media_festekek/Media_tintak

Üdv.
Zsuzsa

Eliza Seagull Theatre írta...

Kedves Zsuzsa, Koszonom a,gyors valaszod.
Megerosites alatt azt ertem, Hogy bar Meg vagyok elegededve a szilardsagaval jelenleg de aggodok hogy berepedezik vagy eltorik a hasznalat, a jatek soran.

Unknown írta...

Kedves Eliza,

Utólag erre nem igazán van mód. Ha viszonylag egyszerű alakzat (pl. sima gömb, amire festve lesz az arc), akkor rakhatsz rá esetleg egy újabb, vastagabb réteg gyurmát, és így újrasütheted. De ha elég tömör az alufólia belül, akkor szerintem nincs mitől tartanod (maga a kisült gyurma inkább olyan állagú, mint egy kemény gumi, így elég rugalmas sütés után is, ezáltal viszonylag ellenálló - persze egy szintig... :) )

Üdv.
Zsuzsa

Unknown írta...

Most próbalkoztam először FIMO-val, nagyon jol kisült, nem égett meg 15 perc alatt 130°C-on. Majd festettem is sima Acryl (Lidl-ből való Crelando márka)szuperül fog, gyorsan szárad. Most lakkoztam, FIMO lakkal kíváncsi vagyok. A formázás még gyakorlandó nagyon, de legalább a hozzávalókat kikísérleteztem. Izgatottan vàrom a végeredményt! :-)

Unknown írta...

Sziasztok! Abban tudnátok segíteni, ha bögrére készítek figurát, milyen ragasztóval erősíthetem hozzà, ami vízálló is? Illetve, a kész terméket késöbb szabad mokrózni? Köszönöm előre is! Ancsi :)

Unknown írta...

Mikrózni, akart lenni. 🙂

Unknown írta...

Sziasztok!

Nemrég kezdtem gyurmázni. Fimo gyurmával.
Az lenne a problémám, hogy miután kisütöttem a formát bögrével együtt, rá is ragasztottam pillanatragasztóval, mégis mindig leesik a forma a bögréről.
Mi lehet a probléma? Tud valaki nekem ebben segíteni?
Előre is köszönöm szépen!

irisz írta...

Sziasztok!
Most kezdtem fimo gyurmából ékszereket készíteni.
Elmondhatom, hogy jól sikerültek. Azért aggódom, hogy a kisütés után a villanysütőben, ha ételt, süteményt sütök/persze nem azonnal/-káros-e az egészségre?

Unknown írta...

Sziasztok!! Meg írja nekem valaki hogy fehér gyurmara pirossal szeretnék írni.. És erre mi a lehetőség... Teljesen kezdő vagyok.. Köszönöm szépen előre is.

Sue N. írta...

Szia!
Égetés után elvileg akrilfestékkel lehet díszíteni, de ki kell próbálni előtte egy másik darabon, mert én jártam már úgy, hogy nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem száradt meg rajta az akrilfesték (festéktől is függött, úgy vettem észre). Ami tuti, az az alkohol bázisú festék, tehát mondjuk egy sima alkoholos filc (ma már ezt elég sok színben lehet kapni).

Lisa írta...

Sziasztok!

Most kezdtem a fimoval a gyurmázást, és egyelőre sikerült nem oda égetni kisütésnél,ami jó. Viszont a kérdésem, hogy egy virágos füstölő tartót készítettem, 5-6 centi átmérő, nem túl vastag, de a szirmok kicsit még mozgékonyak. Nem lett túl kemény égetés után.
Mit kéne módosítani? Tovább sütni, vagy kevesebb ideig? Vagy más ?
A csomagolása szerint sütöttem, légkeveréses sütőben (csak az van).
Köszi előre is,ha tudtok segíteni:).

Lisa írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Sue N. írta...

Szia Lisa!

Pontosan mit jelent az, hogy mozgékonyak?
Az ékszergyurma égetés után sem lesz teljesen merev, inkább egy keményebb gumira hasonlít az állaga. Ha csak erről van szó, akkor nem kell aggódnod.
Ha el tud deformálódni, akkor viszont valószínűleg vagy az idő, vagy a hőfok volt kevés.

Üdv.
Zsuzsa

Unknown írta...

Kedves Zsuzsi!

Pár hete sütöttem először FIMO gyurmát, gázsütőben. Ehhez egy régebbi csomagolású FIMO gyurmámat használtam fel, aminek a hátoldalán még nem volt magyar nyelvű tájékoztató. Túl nagy hőfokon sütöttem, el is deformálódott a minta, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy azóta vettem egy új csomagot is, és majd' hanyatt estem, amikor látom a magyar nyelvű tájékoztatót a hátoldalán: "Soha ne égessük ki 130 foknál nagyobb hőmérsékleten vagy 30 percnél tovább, mivel mérgező gázok keletkezhetnek. Ha a gázt belélegeztük, menjünk szabad levegőre, forduljunk orvoshoz, vigyük magunkkal a terméket és a csomagolást". Na, így már érthető volt, hogy az első sütésnél mért volt olyan furcsán büdös a konyhában.. :( Tudsz mondani valami vigasztalót, vagy valaki más is van itt, aki többször is használta úgy a sütőt a gyurmával kapcsolatban, ahogy nem kellett volna, és megúszta (gondolok itt arra, hogy akár komoly egészségügyi problémákat is okozhat ez, mármint ki tudja, hogy ezek a belélegzett, mérgező gázok milyen folyamatokat indítanak el a szervezetben.. :( ) Előre is köszönöm!

Unknown írta...

Hello, nagyon jó ez a blog. 🙂 Had kerdezzem meg, hogy abban a sütőben lehet használni, amiben az ételek sülnek vagy érdemes egy erre a célra vásárolt kis sütőt használni? Köszönöm

Sue N. írta...

Üdv! Örülök, hogy tetszik a blog! <3
Az, hogy érdemes-e külön sütőt venni, nagyban függ attól, hogy mennyi gyurmát éget az ember. Sütéskor szabadul fel bizonyos mennyiségű "nem túl egészséges anyag" a gyurmából, ami lerakódhat a sütő falán. Én őszintén szólva "ipari mennyiségben" sosem gyurmáztam, emellett kaját is ritkán készítettem a sütőben, szóval a magam részéről emiatt nem igazán aggódtam sosem, és én ugyanazt a sütőt használtam mindkét célra. :D
A hivatalos ajánlás persze a külön sütő, de van, aki sütőzacskóban, vagy valamilyen zárt sütőedényben égeti ki a gyurmákat - a lényeg, hogy a sütéskor felszabaduló gőzök/gázok ne árasszák el a sütőt.
Hogy a sütéskor felszabaduló anyag valójában mennyire káros, vagy a gyártók csak a potenciális pereket akarják megúszni az extra figyelmeztetéssel, azt sajnos nem tudom. :(

Névtelen írta...

Sziasztok!
Tegnap dolgoztam először süthető gyurmával, bögrére szerettem volna tenni. Szépen meg is sült a bögrével együtt, viszont reggelre levállott a bögréről. :( mi lehet a gond?

Névtelen írta...

Üdvözlöm! A segítségét szeretném kérni azzal kapcsolatban, hogy ha fülbevalót szeretnék készíteni a bedugós fajtát akkor azt mivel tudom ragasztani a kisütött gyurmához? A válaszát előre is köszönöm. Andrea

Andrea írta...

Üdvözlöm! Én abban kérnék segítséget, hogy ha fülbevalóra szeretném rögzíteni a kisütött darabot mivel tudom rá ragasztani? Epoxi? Vagy van esetleg más opció is? Köszönöm

Zsuzsa írta...

Sziasztok!

A ragasztással kapcsolatban: az ékszergyurma saját magán kívül más felülethez nem nagyon sül hozzá tartósan, legyen az akár fém medál alap, bögre, fülbevaló alap, stb. Így a tartós eredmény érdekében mindenképpen érdemes utólag hozzá is ragasztani. Ehhez jellemzően a két komponensű epoxy ragasztót szokták ajánlani, de magát a gyurmát a Loctite pillanatragasztó is jól tartja, viszont ezzel vigyázni kell, mert ez belemarja magát a gyurma felületébe, így látható helyen nem érdemes használni.

Alternatíva lehet még, ha az adott alkatrészt bele lehet sütni úgy a gyurmába, hogy ne tudjon kijönni - pl. ha egy medálakasztónak a medál belseje felé eső része is egy hurok, és két réteg gyurma közé van berakva. Ekkor mikor a két gyurmaréteg összesül, közésül a dróthurok, és esélytelen, hogy ki tudjon jönni. De ez mondjuk egy bedugós fülbevalónál kicsit körülményesebb.